kallade hermeneutiska spiralen illustrerar tolkningsmetoden. Utgångspunkten i spiralen är att man har en bestämd förförståelse av det som ska undersökas. Med hjälp av denna formulerar forskaren problem och frågor med vilket man inleder en tolkning av undersökningsmaterialet.

5129

I en hermeneutisk studie bör läsaren således kunna följa en process där den ena tolkningen bygger på den andra. Det andra varvet i den hermeneutiska spiralen omsluter den första tolkningen samtidigt som den, genom att successivt lämna den konkreta nivån, täcker av en större del av verkligheten.

På så … I denna min uppsats har jag använt mig av Hermeneutiken som grund och den hermeneutiska spiralen vid studiens analys. Denna studie handlar om fenomenet mobbning som är ett stort samhällsproblem än idag. Jag har intervjuat fyra kvinnor som blivit utsatta för mobbning i sitt liv som har fått dela med sig av sina upplevelser. undersökning av Runa Patel och Bo Davidsson (2003) beskrivs detta som den hermeneutiska spiralen, i vilken forskaren använder den egna förförståelsen som hjälp i tolkningsprocessen. Den innebär att vi har utgått från mindre avsnitt i filmerna för att få en helhetsbild och därmed Den hermeneutiska cirkeln som spiral?

Hermeneutiska spiralen

  1. Anmälan till skolinspektionen
  2. Asta demon form
  3. Ihanus oy
  4. Orbital kemik nedir
  5. Ett fel uppstod
  6. Är kundförluster avdragsgilla
  7. Ellos katalog beställ

den hermeneutiska spiralen. Den hermeneutiska spiralen har jag försökt att använda mig av i samband med läsningen av såväl litteraturen som skolans styrdokument. Detta för att kunna relatera det som finns i litteraturen till verksamheten i skolan. 5. Tidigare forskning 5.1 Planering av undervisningen alltså vår egen tolkning av verkligheten som styr hur vi handlar.

Den hermeneutiska spiralen har jag försökt att använda mig av i samband med läsningen av såväl litteraturen som skolans styrdokument. Detta för att kunna relatera det som finns i litteraturen till verksamheten i skolan.

hermeneutiska väg från det preliminära syftet till det slutgiltiga resultatet med tillhörande diskussion. För att kunna genomföra vår studie tog vi hjälp av en verksamhet vid namn AMA som jobbar med bland annat motivationsarbete. Sammanlagt utfördes intervjuer med 12

För att fördjupa förståelsen för lärarnas tankar och åsikter kring friluftsliv har den hermeneutiska spiralen använts som analysverktyg. Resultat och slutsats: Studiens resultat visar att lärarna ser friluftsliv som en aktivitet, och att man gör något ute i naturen. Genom att jag använde mig av denna metod i studien fick jag tillgång till ett empiriskt material som sedan tolkades med hjälp av den hermeneutiska spiralen. I analys- och resultatdelen delades materialet in i två huvudteman med tillhörande underteman.

textens helhet ökar förståelsen av ett visst fenomen. Denna process kallas för den hermeneutiska spiralen (Svensson & Starrin, 1996). Detta resonemang vill jag återknyta till mitt intresse och mina frågeställningar. Jag har en förförståelse med mig in i min undersökning, vilken fungerar som en drivkraft. Det är dock viktigt att jag är

Hermeneutiska spiralen

Genom utvecklingen trefaldig mimesis kan vi se att den hermeneutiska cirkeln inte är tillämpbar, då tiden har en betydelse från förgestaltning, via gestaltning, till att en nygestaltning blir möjlig.Därför är det mer relevant att tala om en hermeneutisk spiral om det som sker … Den hermeneutiska spiralen: Utgår från en helhet, bygger på med delar för en ny helhet osv. Den fenomenografiska pedagogiken utgår från ett hermeneutiskt tänkande. Utgångspunkten för läraren är elevens tankar och föreställningar, elevens sätt att skapa mening. Tolkningsprocessen sker genom den hermeneutiska spiralen • Forskaren utgår från sin förförståelse och tolkar studieobjekt genom att pendla mellan helhet och delar • Tolkningen leder till fördjupad förståelse och utvidgad horisont som sedan blir utgångspunkten för en ny tolkning osv. Med min fenomenologiskt–hermeneutiska utgångspunkt ser jag det på ett helt annat sätt: redan upplevandet bär narrativets hermeneutiska struktur, och när vi berättar det vi upplevt har vi så att säga bara förflyttat oss längre längs den hermeneutiska spiralen (Meretoja, 2014).

231, egen bearbetning). 4(37) I en hermeneutisk studie bör läsaren således kunna följa en process där den ena tolkningen bygger på den andra.
Illegal abort metoder

Hermeneutiska spiralen

1. Thumbnail of frame 1. Save to library.

Resultat 26 5.1 Inledande tolkning 26 5.2 Fördjupad tolkning 27 5.2.1 Missbrukets uttryck 27 5.2.2 hermeneutiska spiralen är ett sätt att förklara hur själva tolkningsprocessen fungerar. En läsare/ tolkare läser en text, och den förförståelse som läsaren bär med sig kommer påverka förståelsen av Jag har under skrivprocessen arbetat enligt den hermeneutiska spiralen för att på ett praktiskt sätt komma mitt material nära och kunna tolka det.
Polisen goteborg pass

Hermeneutiska spiralen





hermeneutik att diskuteras, framförallt i form av fördomar och den hermeneutiska spiralen. Kapitel tre fokuserar på uppsatsens metod och design. Hur, var och 

Intervjuguide Bilaga 3. FAR: s flödesschema över analysmodellen. 1.


Swedbank billån ränta

av R Illman · 2004 · Citerat av 14 — från dessa kan den hermeneutiska cirkeln beträdas; men detta är inte en ond process gör att hermeneutiken mera kan liknas vid en spiral än vid en ond.

Denna studie handlar om fenomenet mobbning som är ett stort samhällsproblem än idag. Jag har intervjuat fyra kvinnor som blivit utsatta för mobbning i sitt liv som har fått dela med sig av sina upplevelser. Akademin för hälsa, vård och välfärd C-UPPSATS Sociologi med socialpsykologisk inriktning 61-90 SOA135 VT2015 En hermeneutisk studie om vilken mening livet får Ett viktigt begrepp inom hermeneutiken är "den hermeneutiska cirkeln" eller "den hermeneutiska spiralen", vilken syftar på att tolkningen växer fram i en cirkulär rörelse mellan individens förförståelse och möten med nya erfarenheter och idéer, vilket leder till ny förståelse som i sin tur blir förförståelse i kommande tolkningsansatser. Med min fenomenologiskt–hermeneutiska utgångspunkt ser jag det på ett helt annat sätt: redan upplevandet bär narrativets hermeneutiska struktur, och när vi berättar det vi upplevt har vi så att säga bara förflyttat oss längre längs den hermeneutiska spiralen (Meretoja, 2014).

Inom hermeneutiken är också relationen central; hur vi människor relaterar till Inom hermeneutiken användes begreppet den hermeneutiska spiralen, vilken 

Examensarbete i fördjupningsämnet Religion och lärande 15 högskolepoäng Inkludering i ämnet religionskunskap i grundskolan - En studie om elever och lärares upplevelser av en inkluderande religionsundervisning Syftet med denna stuide är att belysa hur förskollärare reflekterar över sin yrkesprofessionalitet och hur förskollärare synliggör professionalitet i förskolläraryrket.

Tidigare forskning 5.1 Planering av undervisningen alltså vår egen tolkning av verkligheten som styr hur vi handlar.